Той не се съгласи с доклада на Главния инспекторат, но не изключва Главчев да му поиска оставката
Културният министър Найден Тодоров влезе в кръгова отбрана по театралната афера, която разтресе министерството през последните два месеца. До нея се стигна след скандала с източване на 1,5 млн. лв. от бюджета с фиктивни назначения в Театрално-музикален и филхармоничен център – Разград, и Родопския драматичен театър – Смолян.
В неделя пред Би Ти Ви министърът първо обяви, че не е съгласен с изводите от проверката на Главния инспекторат на Министерски съвет, която констатира множество проблеми във ведомството. „Ако действително излезе достоверна информация, че не си върша работата като министър, ще напусна“, заяви Тодоров в „Защо, господин министър“. Проверката, разпоредена от Главчев, показа системни нарушения и незаконосъобразно разходване на публични средства в Министерството на културата.
„Когато премиерът ми връчи доклада в петък, той каза, че вътре има проблем – разписал съм документ, с който одобрявам тези плащания. Прибирайки се в министерството, бях в шок! Проверих веднага документа, за който става дума. Това, което одобрявам, не са извършените разходи, а мерките, които трябва да се предприемат в резултат на това, че са извършени такива разходи“, обясни Тодоров.
По думите му мерките са три. Първата е да се поискат обяснения на всички директори, които към 30 септември са надвишили 75% от годишния си бюджет. Втората мярка е изпращането на Инспектората на Министерството на културата във всички държавни културни институти в сценичните изкуства. Третата е слагането на лимити в разходите на културните институти.
„Един министър разписва между 500 и 1200 документа на ден, но аз все пак внимавам какво разписвам. Затова проверих веднага и се оказа, че е нещо съвършено различно. Предполагам, че по някакъв начин премиерът е бил подведен“, обяви Найден Тодоров.
„Ако премиерът Главчев вярва, че аз имам нещо общо с източването на тези средства, той е длъжен да ми поиска оставката. И не изключвам до края на другата седмица да я поиска. Аз ще поискам проверка от най-висока инстанция за всичко, което се е случило и ако има най-малко съмнение в моята работа, ще напусна“, заяви министърът на културата.
Той допълни, че е готов да вкара и прокуратурата в Министерството на културата, която да извърши проверка.
По думите на Тодоров в доклада не се посочва кой по закон трябва да извършва контрола на дейността на културните институции. В документа на инспектората пише, че контролът „се извършва формално“.
Веднага след това той прехвърли отговорността към зам.министър. „Очевидно има липса на контрол и в края на разследването ще стане ясно. По заповед ресорният зам.-министър отговаря за контрола. Това е Илко Ганев. Тези процентни завишавания обаче се случват през годините и тогава той не е бил зам.-министър“, обясни още министър Тодоров.
На въпрос дали има доверие на Илко Ганев той отговори, че в момента има доверие само на разследващите органи.
В доклада Главният инспекторат на МС също така дава препоръки за търсене на дисциплинарна отговорност от главния секретар на Министерство на културата Тодор Керанов и от директора на дирекция „Сценични изкуства и художествено образование“ Елиянка Михайлова.
„Още в понеделник ще бъде заведен дисциплинарен съвет, който да им потърси отговорност“, заяви културният министър. „Наказани ще има, защото това е петно върху културата. Но пак да кажа, това е тема, за която аз съм говорил още преди да стана министър - тук говорим за система, която предполага възможностите за престъпление. Давал съм предложения и в качеството си на министър и се радвам, че има кой да ме чуе, когато казвам, че трябва реформа в системата“, каза още той.
На въпрос дали може някой от висшия мениджмънт на МК да е участвал в аферата, Тодоров заяви: „Не виждам как това може да стане, чисто технически, говорих с разследващия прокурор от Пловдив и с главния прокурор и съм за пълно разследване и ако има такъв човек, ще бъде разкрит“. А на въпрос дали усеща отговорност за тези милиони, той каза: „Отговорност - не, усещам нещо друго - омерзение“.
„СЕГА“ ПРИПОМНЯ:
През 82-ма души, нямащи нищо общо с изкуството - основно бармани, общи работници, безработни, строители, електротехници, са били източени над 1,5 млн. лв. от държавната субсидия за театрите в Разград и Смолян. Това стана ясно преди седмици по време на брифинг на прокуратурата и МВР в Пловдив, където се води разследването.
Заради разплетените схеми бяха арестувани директорите на театрите в Смолян и Разград - Румен Бечев и Левон Манукян, а Министерство на културата и икономическа полиция започнаха проверки на културните институции в цялата страна.
„Фиктивните работници, през които са взимани парите, са по 41 за двата театъра, но това е чисто съвпадение, а не част от схемата“, обясни зам. окръжният прокурор и наблюдаващ делото Галин Гаврилов. Освен него на брифинга присъстваха началникът на отдел „Икономическа полиция“ - Пловдив ст. комисар Георги Боюклиев и директорът на Областната дирекция на МВР в Пловдив ст. комисар Георги Машонов.
В Разград са взимали по 25 000 лв., а в Смолян „само“ по 13 000 лв. От първия театър „артистите“, които се водели популяризатори на културата и дейността на културните институции, са взели близо 1 млн., а във вторият малко над 500 000 лв.
На брифинга стана ясно, че за схемата се е разбрало съвсем случайно, от сравнително незначителен на пръв поглед сигнал. Разследването започнало на 26 септември, когато в „Икономическа полиция“ в Пловдив бил внесен сигнал от един от назначените служители по схемата, който разказал кога и къде трябва да се предават изтеглените възнаграждения. Така в същия ден на бензиностанция край в Пловдив са задържани двама от схемата, на които има повдигнати обвинения за изпиране на пари. Те са заловени със 147 хил. лева.
На следващия ден бяха арестувани директорът на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград Левон Манукян и компютърният специалист Петко Писков. Те са обвинени за длъжностно присвояване в особено големи размери, представляващо особено тежък случай. Гавраилов обясни, че делото се води в Пловдив, защото арестът е станал там.