Може би вече сте осъзнали, че не винаги виждате нещата по начина, по който другите ги виждат, и сте се чудили какво става в умовете на другите хора. Не какво мислят, а как мислят. Каква форма приема техният поток на съзнание и може ли да е напълно различен от нашия?
Мисленето за мисленето е трудно. Разбира се, може би сте чували за вътрешния глас и вътрешното зрение. Има например хора, които нямат никакъв вътрешен монолог, има и състояние, наречено афантазия, феноменът, при който хората нямат вътрешното зрение. Но вътрешното преживяване е нещо повече от това - усещанията, емоциите и абстрактните идеи? Как всички те се свързват заедно, за да създават мисли? Защо определени неща изникват в съзнанието ни? И какво прави някой склонен към размишления или тревожност?
"За да разбера повече, се обърнах към учени, които изучават ума. Открих, че най-накрая се справяме с различните начини, по които хората мислят, което ни позволява да определим дали мислим по същия начин като другите хора… или не", коментира Кейт Дъглас (Kate Douglas), редактор в New Scientist в статия на изданието.
Философите са размишлявали върху природата на мисълта поне от времето на Аристотел. Преди век това темата е била популярна сред психолозите.
„Но това беше изхвърлено от бихевиористите“ (бихейвиористите смятат, че психологията е наука за поведението), разказва психологът Чарлз Фърнихоу (Charles Fernyhough) от Университета Дърам, Великобритания. „Те твърдяха, че е невъзможно да се говори научно за субективния характер на опита.“
И така, с възхода на неврологията, психологията съсредоточава усилията си върху обективни, измерими явления. Мисълта остава встрани. Но не е забравена напълно от Ръсел Хърлбърт (Russell Hurlburt). През 1973 г. той изобретява метод, който ще ни даде по-добро справяне с интроспективните преживявания: звуков сигнал, който се прикрепя към ухото и изгасва на произволни интервали всеки ден. При звуковия сигнал доброволците записват текущото си вътрешно преживяване. По-късно, в индивидуални сесии с изследователи, те се задълбочават в точната природа на тези мисли. През десетилетията Хърлбърт от Университета на Невада, Лас Вегас, е използвал този метод, наречен описателно вземане на извадки от преживявания, с хиляди хора.
„След четири или пет дни получавахме доста добро усещане за нечие вътрешно преживяване“, отбелязва Хърлбърт.
ПЕТТЕ ТИПА МИСЛЕНЕ
Това не означава, че е лесно. Първата изненада е, че хората наистина се затрудняват да се самоанализират, дотолкова, че проучванията със звуков сигнал често игнорират данните от първия ден, тъй като са твърде ненадеждни. Дори дефинирането на „мисъл“ е трудно.
Предполагаме, че всички говорим за едно и също нещо - съзнателно психическо състояние, но всъщност всеки има свои собствени идеи, разказва Хърлбърт.
Това, което неговият метод разкрива е, че мислите ни изглежда включват пет общи явления: вътрешен монолог, вътрешно зрение, чувства или емоции, сетивно осъзнаване (като усещането за триене на обувката ви) и несимволизирано мислене (явни мисли, които не включват преживяването на думи, образи или символи).
Втората изненада е, че сме лоши съдници за това, което се случва в собствените ни глави. Проучванията със звуков сигнал отнемат време, така че въпросниците за самоотчет, питащи хората какво мислят, са по-често срещани. Сравняването на тези два подхода разкрива шокиращи несъответствия.
Изследванията показват, че масово надценяваме количеството мислене, което правим във всичките пет основни феномена, като резултатите от въпросниците за самоотчет са между два и четири пъти по-високи от тези от описателното вземане на извадки от преживявания. И така, докато си представяме себе си като почти винаги мислещ с картини, вероятно само около една четвърт от вътрешните ми преживявания ги съдържат.
Това, което става ясно е, че всички мислим, използвайки собствена комбинация от явления. Всеки от петте основни типа мислене се появява при около 25% звукови сигнали.
„Повечето хора имат множество неща, които се случват [в ума им] едновременно и тези множество неща може да бъдат невероятно сложни“, посочва Хърлбърт.
Една мисъл може да съдържа пет или повече отделни едновременни изображения заедно с вътрешна реч за нещо съвсем друго.
Интригуващо е, че описателното вземане на извадки от преживявания също подкопава дългогодишна идея за различните състояния на съзнанието - че превключваме между блуждаене на ума и фокусирано върху задачите мислене. Блуждаенето на ума е свързано с активността в „мрежата на режима по подразбиране“ (default mode network - DMN) на мозъка. DMN е деактивиран при фокусирано мислене.
Въпреки това, Фърнихоу и неговият екип установяват, че около 40% от мислите не се вписват добре в една или друга категория, което предполага, че и двете състояния могат да бъдат активни на различни нива във всеки един момент.
„Изглежда, че преживяванията на хората се развиват на множество, паралелни, едновременни пътища“, обяснява Фърнихоу.
Дори нещо толкова ясно като вътрешната реч не е просто едно нещо.
„Това е един вид език, а езикът е невероятно гъвкав“, казва Фърнихоу.
Той може да приеме формата на монолог, диалог или дебат, може да бъде артикулиран или жаргонно, заядливо или мотивиращо, емоционално или безстрастно.
Въпреки че вероятно всеки има комбинация от някое или всички от тях, едно или две може да доминират.
Същото важи и за вътрешното зрение. Тя варира по количество и яснота, като около 4% от хората нямат вътрешно око и неизвестна част от тях изпитват супер ярки изображения. Изглежда, че има и различни форми на вътрешно зрение.
В книгата си „Визуално мислене“ (Visual Thinking) Темпъл Грандин (Temple Grandin) от Щатския университет в Колорадо прави разлика между визуализатори на обекти и визуализатори на пространство.
„Визуализаторът на обекти, като мен, мисли във фотореалистични картини“, разказва Грандин. Пространствените визуализатори мислят в модели. От първите стават добри инженери и строители, от вторите учени и стратези, обяснява тя. „При много хора е смесено.“
ВИЗУАЛНО ИЛИ ВЕРБАЛНО?
Това смесване важи за всички форми на мислене. Да вземем интуицията, че хората са склонни да бъдат или визуални, или вербални мислители.
„Това е един вид мит, че има баланс“, категоричен е Гари Лупян (Gary Lupyan) от Университета на Уисконсин-Медисън. „Постоянно намираме положителни корелации.“
С други думи, хората с ярко вътрешно зрение също имат склонност да имат бъбрив вътрешен глас, а тези със слабо вътрешно око имат и тих вътрешен глас.
Нещо повече, умовете ни обединяват различни форми на мисъл по всякакви начини, които приличат на синестезия, при която сетивата се смесват, разказва Фиона Макферсън (Fiona Macpherson) от Университета на Глазгоу, Великобритания: „Много хора имат [вътрешни] числови редове или визуализация за това къде могат да бъдат числата и те могат да бъдат доста сложни и необичайни.“
Хората често не са наясно със своите особености или идиосинкразии. Лупян описва разговор с двама учени, по време на който става ясно, че единият визуализира само неподвижни изображения, докато другият има изображения, които се движат само в една посока.
По-разпространена е практиката на визуализиране на изговорени думи като текст. Около 10% от хората правят това, разкрива изследване на Лупян и неговия екип. Техният въпросник за вътрешни представи позволява да се види как нашите изображения се съпоставяат с тези на другите. Това е просветляващо, дори ако резултатите идват с уговорката, че всички сме склонни да надценяваме вътрешните си преживявания.
„До съвсем скоро и философите, и учените приемаха, че всички мислят точно като тях“, коментира Макферсън. „Сега знаем, че има много неща, които са много различни.“
Това е особено вярно за нашите сетивни преживявания на света – нашите възприятия, въпреки че, отново, може да не сме наясно с нашите особености.
Анил Сет (Anil Seth) от Университета на Съсекс, Великобритания, отива толкова далеч, че описва възприятието като „контролирана халюцинация“, а не като отражение на реалността.
„Мозъкът непрекъснато прави възможното най-добро предположение какво има там“, отбелязва Сет. Работи като машина за предсказване, използвайки цялата налична информация, за да създаде нашето вътрешно преживяване. „Частта, която съставлява нашето съзнателно възприятие, е предсказание – това не е разчитането на сензорните сигнали“, посочва изследователят.
ЗАЩО СЕ ПОЯВЯВАТ МИСЛИ?
В опит да картографират скрития пейзаж на перцептивното разнообразие, миналата година Макферсън, Сет и други стартират Преброяването на възприятията (The Perception Census), амбициозно ново научно изследване на уникалните начини, по които всеки от нас преживява света около нас. Състои се от огромен набор от онлайн интерактивни тестове и илюзии, обхващащи възприятия за цвят, музика, форми, време и много други. (Опитайте тук)
Все още няма резултати, но с вече хиляди участници никога не е имало толкова амбициозен опит да се хвърли светлина върху вътрешните ни преживявания.
„Надявам се, че това ще разкрие какво корелира с какво – дали има перцептивни (осъзнаващи чрез сетивата) личности“, казва Сет. Това, което вече знаем със сигурност е, че има огромно количество разнообразие във възприятието. „Вие и аз може да се опишем като невротипични, така че предполагаме, че е същото. Но не е същото“, подчертава изследователят.
Формата на нашите мисли е едно, но има и въпрос за съдържанието. Нашето подсъзнание е кошер от дейности, занимаващи се с всичко - от контролиране на дишането и движенията до получаване на постоянна информация от тялото и сетивата ви. Това, което достига до нашето съзнание, е само върхът на айсберга. Учените са установили как се случва това: информация, която преди е била несъзнавана, става достъпна за нашия съзнателен ум, когато има изблик на синхронизирана дейност, разпределена в много области на кората на главния мозък, наречена теория на глобалното работно пространство (global workspace theory). Теорията за глобалното работно пространство може да се сравни с театър на ума, в който съзнателното съдържание прилича на светло петно на сцената на непосредствената памет, избрано от светлината на вниманието под ръководството на режисьор. Само светлото петно е в съзнанието - останалата част от театъра е тъмна и е несъзнателно, обяснява Бернард Баас (Bernard Baars).
Но защо имаме мислите, които имаме, е по-труден проблем.
Очевидно част от нашето мислене е насочено към задачите, които имаме. Но много мисли изглежда просто изникват неканени от подсъзнанието и това е много по-трудно за обяснение.
„Дори не знаем как изглеждат спомените в съзнанието ни“, коментира Валери ван Мулуком (Valerie van Mulukom) от Университета в Ковънтри, Великобритания. Мозъкът изглежда ги съхранява не като отделни единици, а разпределени в мрежа.
„Смятаме, че това, което се случва, е че по някаква причина се създава някаква връзка между предишни различни идеи“, отбелязва тя. „Това може да задейства каскада от връзки.“
Този процес може да се предизвика от миризма, вкус или мисъл. Въпреки това някои спомени изглежда по-лесно изникват в съзнанието от други. Те може да са скорошни, емоционални, често повтарящи се и ключови за нашата самоличност.
НАТРАПЧИВИ МИСЛИ
Това има всякакви последици за индивидуалното ни вътрешно преживяване, включително колко често имате моменти на внезапно прозрение, креативни идеи и нежелани натрапчиви мисли, които между другото са много по-чести, отколкото можете да си представите. Например едно проучване установява, че 64% от жените и 56% от мъжете изпитват натрапчиви мисли за шофиране на кола извън пътя. Но това не обяснява защо определени мисли, често тъмни, се забиват в съзнанието ни.
Итън Крос (Ethan Kross ) от Университета на Мичиган нарича това „бърбор“ и отбелязва, че обикновено включва мислене за себе си – своите преживявания, емоции, желания и нужди.
„Заливаме се с емоции и губим от поглед по-голямата картина, където често се крият решенията на нашите проблеми“, разказва изследователят.
На всеки му се случва от време на време, но някои хора са по-податливи.
„Жените са по-уязвими към бърбор от мъжете“, отбелязва Крос. Такива са и хората с определени личностни черти. „Невротизмът е свързан с бърборенето – той е почти вграден в определението“, казва Крос.
Има една интригуваща идея защо хората се различават толкова много, когато става дума за негативни преживявания и тревожността, която често ги съпътства. Ключът може да бъде интероцепцията – нашата обработка на сигнали, идващи от собствените ни тела, като сърдечен ритъм, дишане и глад.
„Има две конкуриращи се идеи по отношение на тревожността и интероцепцията“, посочва Джени Мърфи (Jenny Murphy) от Royal Holloway, Лондонски университет. Или хората с тревожност обръщат повече внимание на тези незначителни телесни колебания, или тревожността е резултат от неточна интероцепция.
Миналата година, в анализ, комбиниращ много проучвания, Мърфи и нейните колеги не откриват доказателства за последното.
„Времето, което прекарвате в оценка на сигнали, е свързано с повишена тревожност“, обяснява тя. Но има и втори фактор. „Доказано е, че отрицателните интерпретации на вътрешните сигнали създават обратна връзка“, подчертава Мърфи.
С други думи, катастрофичното мислене плюс излишното интероцептивно внимание може да обясни защо тревожните размишления изглежда доминират вътрешното преживяване на някои хора.
Трудно е обаче да се каже какво се счита за излишно, тъй като интероцепцията предоставя основни предупредителни сигнали, че нещо не е наред с тялото.
„Може би е по-скоро колко гъвкаво можете да се грижите за сигналите, когато имате нужда, но също така да ги игнорирате, когато не е добре за вас да го направите“, пояснява Мърфи.
Медитацията може да ни помогне да се научим да правим това.
Други основани на доказателства начини за подпомагане на намаляването на бърборенето попадат в три основни категории:
- методи за дистанциране, като например да се обучавате да използвате името си и да си водите дневник;
- търсене на подкрепа от някой, който може да ви помогне да поставите тревогите си в перспектива;
- общуване с природата сред зеленина.
"Благодарна съм, че умът ми не е склонен към бърборене или катастрофично мислене, но размисълът за начина, по който другите хора може да са, ми отвори очите. Всички ние имаме свои собствени начини на мислене, които са в основата на това кои сме – и въпреки това рядко се спираме, за да обмислим как те оформят нашия подход към света и един към друг. Въпреки че изследването на въздействието му е все още в начален стадий, то намеква, че начинът, по който всеки от нас мисли, може да повлияе на нашето поведение" , коментира авторката на статията в New Scientist Кейт Дъглас.
Вече е доказано, че начинът на мислене влияе върху това колко добре учим. Например деца с по-добра способност да манипулират мисловни образи на форми в ума си в предучилищна възраст са учели по-бързо математика, когато са тръгнали на училище. По същия начин тенисистите, които комбинират вътрешен монолог с мисловни образи, се представят по-добре на корта. Начинът, по който мислим, може дори да ни направи по-(или по-малко) податливи на хипноза или теории на конспирацията.
Мисленето за мисленето също ще обясни защо не винаги виждаме нещата по начина, по който го правят другите – както буквално, така и метафорично.
„Другите хора са различни от нас: понякога по-добри или по-лоши, но най-вече просто различни“, коментира Макферсън. „Само ако можехме да имаме това предвид, мисля, че бихме могли да бъдем по-мили и по-разбиращи един към друг.“
Защо мозъците са машини за преживявания
Ако изучаването на вътрешните преживявания ни казва нещо, то е, че хората са склонни да имат малко представа за начина, по който мислят. И така, след години на изследване, какво са научили хората, които изучават ума, за собственото си мислене?
„Вътрешно съм много по-мълчалив, отколкото си мислех. Мисля, че това има всякакви предимства. Вътрешната реч е невероятно полезно нещо, но съм много щастлив да замълча, когато мога.“
Чарлз Фърнихоу, психолог в университета Дърам, Великобритания
"Имам фантастична памет за нещата, които виждам. Колкото повече неща правя, толкова повече снимки остават в паметта ми. И тогава мога да сърфирам във всички тези снимки, да ги свързвам и да измислям нови неща."
Темпъл Грандин, автор на "Визуалното мислене", изследовател в Държавния университет в Колорадо
„Прекарах много време, опитвайки се да разбера какво се случва с другите хора. Това е ежедневна конфронтация със собствените ми предположения относно начина, по който трябва да бъдат вътрешните преживявания. Така че предполагам, че личността ми се е променила в резултат на това.“
Ръсел Хърлбърт, психолог в Университета на Невада, Лас Вегас
„Може да съм склонен да тълкувам негативно телесните усещания и да имам този вид свръхбдителност. Така че това ме научи да се отпускам относно промените в тялото си. Носех часовник на Apple и вече не го правя. Не мисля, че това е полезна информация, която да знам.“
Джени Мърфи, психолог в Royal Holloway, Лондонски университет
„Изненадата е, че повечето хора изглежда имат много повече вътрешна реч от мен. Винаги чувате, че медитацията ви обучава да успокоите ума си. Е, умът ми е доста спокоен. Слушам много подкасти и аудиокниги, защото ако не го правя, се отегчавам.“
Гари Лупян, психолог от Университета на Уисконсин-Медисън
Revealed: What your thoughts look like and how they compare to others, Kate Douglas, New Scientist