Забрадките отново навлизат в турските висши учебни заведения и в този факт мнозина турци видяха заплаха за светския модел на държавата, завещан от Кемал Ататюрк.
Напрежението е осезаемо не само в политическите среди, но и сред студентите, при които споровете, по правило, са доста по-разпалени.
В момента се иска оставката на председателя на Комисията по висше образование в страната, като същевременно се водят тежки юридически процеси, които недвусмислено показват, че турското общество е дълбоко разделено по въпроса.
„Правителството вероятно не можа да предвиди, че ще се стигне до подобна поляризация и до реакция от страна на привържениците на светския модел. Може би са предвидили, че ще справят с това, но мисля, че грешката е тяхна", твърди социологът Ферад Кантел.
21-годишната студентка Тайбе от Университета в Мармара е на мнение, че "грешката на правителството може би е и в това, че вкара проблема с ислямските забрадки в по-обширна програма от реформи. По този начин отново превърна ислямската забрадка в специфичен символ. Ако бяха предложени улеснения във всички свободи – не само за забрадките – а и на свободата на словото в един по-цялостен вид, тогава нямаше да има проблем. Сега е ясно, че се налага политическа мярка, въведена от политическа партия, зачитаща шариата".
Тайбе е светски настроена, но не протестира против носенето на забрадка. Тя се бои обаче от разпространението на религиозния принцип и от социален натиск.
"Спомням си, че когато бях малка, носенето на забрадка беше свободно. Но повечето го правеха, защото имаше натиск. Наскоро имахме случаи с незабрадени момичета, на които беше лисната киселина в лицето. Надявам се, това да не стане правило, но такива неща се случват".
От друга страна, привържениците на забрадките, като юристката Фатма Бен Али, считат, че забрадката е легитимна форма на женска еманципация.
"Както решавам как да си подстрижа косите, така решавам дали да ги покрия или не. Веднъж забрадена, ми отричат всички права. Говорят за правата на жените и модернизацията. Нали жената трябва да заеме мястото си в обществото. Ако на една студентка й бъде отказано правото да бъде забрадена, това означава, че не й се признава ценността на човешко същество", твърди Бен Али.
Напрежението е осезаемо не само в политическите среди, но и сред студентите, при които споровете, по правило, са доста по-разпалени.
В момента се иска оставката на председателя на Комисията по висше образование в страната, като същевременно се водят тежки юридически процеси, които недвусмислено показват, че турското общество е дълбоко разделено по въпроса.
„Правителството вероятно не можа да предвиди, че ще се стигне до подобна поляризация и до реакция от страна на привържениците на светския модел. Може би са предвидили, че ще справят с това, но мисля, че грешката е тяхна", твърди социологът Ферад Кантел.
21-годишната студентка Тайбе от Университета в Мармара е на мнение, че "грешката на правителството може би е и в това, че вкара проблема с ислямските забрадки в по-обширна програма от реформи. По този начин отново превърна ислямската забрадка в специфичен символ. Ако бяха предложени улеснения във всички свободи – не само за забрадките – а и на свободата на словото в един по-цялостен вид, тогава нямаше да има проблем. Сега е ясно, че се налага политическа мярка, въведена от политическа партия, зачитаща шариата".
Тайбе е светски настроена, но не протестира против носенето на забрадка. Тя се бои обаче от разпространението на религиозния принцип и от социален натиск.
"Спомням си, че когато бях малка, носенето на забрадка беше свободно. Но повечето го правеха, защото имаше натиск. Наскоро имахме случаи с незабрадени момичета, на които беше лисната киселина в лицето. Надявам се, това да не стане правило, но такива неща се случват".
От друга страна, привържениците на забрадките, като юристката Фатма Бен Али, считат, че забрадката е легитимна форма на женска еманципация.
"Както решавам как да си подстрижа косите, така решавам дали да ги покрия или не. Веднъж забрадена, ми отричат всички права. Говорят за правата на жените и модернизацията. Нали жената трябва да заеме мястото си в обществото. Ако на една студентка й бъде отказано правото да бъде забрадена, това означава, че не й се признава ценността на човешко същество", твърди Бен Али.
Източник: dnes.bg